Olika sociala medier manifesterar och upprätthåller etiska
värderingar och de gör det på olika sätt.
Facebook skiljer sig ifrån de flesta andra sociala medier
genom att det från början bygger på jämbördiga relationer. Du kan inte vara vän
med någon på Facebook utan att också denna person är vän med dig. Det outtalade
idealet är att visa upp ett rikt vänskapsliv och gränsen för vänskap sätts
därför lågt. Det blir därmed en inkluderande vänskapssyn, en slags ”alla får
vara med”, till och med den där störiga killen från parallellklassen i tvåan.
När det gäller Instagram och Twitter så är situationen
annorlunda. Här följer man istället
för att vara vänner. Det outtalade idealet handlar om att ha fler följare än
vad man själv följer. På detta sätt framstår man som mer åtråvärd och mer
intressant. Det är också pinsamt att följa ”fel människa” och du kan inte
ursäkta dig med ett ”men han följer ju mig”. Instagram och Twitter förespråkar
således en människosyn som bygger på att det är finare att tala än att lyssna,
att bli sedd än att se.
Twitter omfattar ordknapphetens ideal, en hyllning till de
slagkraftiga och kärnfulla formuleringarna. På twitter blir du någon genom att
slänga ur dig effektiva oneliners. Instagram visar oss att yta är viktigare än
djup, att estetik har företräde framför etik. Bilden är allt.
Samtliga dessa forum understödjer en ryggdunkarkultur där vi
får status genom att gillas. Vi blir de vi är genom att andra accepterar och
tycker om det vi gör.
Snapchat säger oss att tiden är flyktig, att det enda som
existerar är ögonblicket och att framtid och dåtid saknar betydelse. Vi måste
fånga ögonblicket. I fokus står det egna jaget och en förhoppning om att andra
människor skall vara intresserade av vad vi gör och hur vi ser ut.
Märkligast av allt är kanske ändå Linkedin som berättar för
oss att det högsta idealet är professionell kylighet och yrkesmässig karriär.
Om Facebook berättar historien om familjen som alltings nav så vill Linkedin
lära oss att vi är vad vi gör och att vi i första hand är arbetskraft och i
andra hand människor.
Vi påverkas troligen av allt det här. Oklart hur. Människans
jakt på bekräftelse har alltid funnits och den kommer aldrig att stillas. Inte
ens med dubbla gilla-tummar och femtusen vänner kommer vi att vara nöjda. Eller
som Buddha sa: Allt är lidande och lidandet kommer ur begäret, vi är aldrig
nöjda. Först när begäret upphör kan lidandet utplånas. Till dess får man väl
skoja runt som alla andra.
Gilla! Ryggdunk! Tumme upp
SvaraRadera