Så kom en ny larmrapport om skolan och även denna gång i
form av en så kallad Pisa-rapport. Nu har man mätt tillämpning av analytiska
förmågor som inte direkt går att koppla till något skolämne. Än en gång hamnar
den svenska skolan under europa-genomsnittet och än en gång intervjuas en
förståsigpåare som berättar att det är lärarnas kompetens som är problemet. De
behöver fortbildas.
För bara en vecka sedan slog sig Skolinspektionen för
bröstet med att de gjort ”hela 650” lektionsbesök och de kunde konstatera att
problemet med den svenska skolan framförallt, som generaldirektör Ann-Marie
Begler formulerar saken, handlar om ”lärares oförmåga att anpassa
undervisningen”.
Jag har arbetat som gymnasielärare i 13 år. Under den här
tiden har jag planerat, utfört och efterarbetat mer än 35000 lektioner, först
som lärare på det individuella programmet där utmaningen handlade om att bygga
upp de människor som systemet rivet ner. Kloka unga människor som hade det
gemensamt att de antingen revolterat mot ett inskränkt system och därför
bestraffats eller att de haft specifika behov som grundskolan inte kunnat
tillgodose.
Det individuella programmet var ett skolprogram för elever
som slagits ut och detta blev snabbt gymnasieskolans största program. Det där
stack i ögonen. Misslyckande skall man gömma undan, sådant får inte synas.
Jag minns när Jan Björklund höll hov i Lisebergshallen inför
alla Göteborgs gymnasielärare. Han raljerade då över det Individuella
programmet och kallade det svensk skolhistorias största misslyckande. Han
berättade att de enda som tror på den typen av verksamhet är de som själva
jobbar med den. Där satt jag och mina kollegor. Ditkommenderade. Vi tvingades
lyssna och hade ingen möjlighet att försvara oss.
Vi visste att vi gjorde mycket bra, att många elever kom
tillbaks efteråt och hälsade på. En del tackade oss till och med för vad vi
gjort för dem. Allt sådant här var och är meningslöst i Björklunds ögon. Skola
för Björklund handlar om kunskap, ordning och reda, höga betyg och bra resultat
i Pisa-mätningar. Att människor offras på vägen spelar ingen roll. Att receptet inte ens funkar spelar tydligen heller ingen roll.
Så fort Björklund fick chansen så avskaffade han det
Individuella programmet men eleverna finns kvar. De är inknuffade där de inte
syns men där deras misslyckanden fortfarande kan lysa i Pisa-rapporter och
”elev nöjd-index” (ja, ni skrattar men det finns faktiskt ett sådant).
Skolan lider svårt av att ingen lyssnar på dem som faktiskt
vet hur saker och ting funkar. Att vara lärare är att ha en lång högskoleutbildning,
låg lön och att tvingas lyssna på människor som berättar för oss hur vi borde
utföra vårt jobb. Vi är experter i våra ämnen och vi är experter i hur man lär
ut, men ofta känns det som om man hellre frågar vem som helst som någon gång
för fyrtio år sedan har gått i skolan än att fråga oss.
Håll käft och ge oss pengarna!
Det är nämligen där huvudproblemet ligger. Höj lärares löner
och därmed vår status, anställ samtidigt fler lärare så att klasserna får en
hanterbar storlek. Idag sitter det ofta 35 elever i en vanlig gymnasieklass.
När du gick i skolan så var ni kanske 25. Det låter inte som så stor skillnad
men fråga vilken lärare som helst och du kommer att få reda på att skillnaden
mellan 25 och 35 är skillnaden mellan att se varje elev varje lektion och att
förhoppningsvis ha lärt sig namnet på alla elever i klassen innan terminsslut.
Den senaste Pisa-rapporten visar att svenska elever inte är
bra på problemlösning. Ingen förstår varför eftersom skolans kurser och
betygssystem fokuserar just på analytiska färdigheter. Det där stämmer ju, men
fråga oss som är lärare och ni kommer att få ett enkelt svar:
Vi förutsätter med kursplanerna baskunskaper som inte finns.
Vi förväntas alltså kunna gå direkt in på det analytiska, men skolarbetet blir
då lite som vilket debattprogram på teve som helst där man bjuder in
proffstyckare istället för experter. Den analyseras helt enkelt jävligt mycket
men ingen fattar vad de analyserar.
Grundskolan måste få resurser att ge eleverna en ordentlig
kunskapsgrund och det här kostar pengar. Det är skitdyrt. Det kommer att kräva
skattehöjningar och att andra samhällssektorer avstår från resurser till förmån
för skolan. Göteborg får nöja sig med två Ullevi och en jättestor
ishockeyarena. Kanske har man inte ens råd att hyra in Tommy Nilsson till nästa
Göteborgskalas.
Ja, just det. När vi ändå är inne på den saken. I Göteborg
tycker man att Scandinavium börjar kännas lite gammalt. De arkitektoriska
förslag som visats i pressen visar hur den nya anläggningen placerats fint på
det så kallade evenemangsstråket. Rakt över Burgårdens gymnasium. Som om skolan
inte fanns. Ganska talande. Det finns ett bildnings- och utbildningsförakt som
troligen saknar motstycke i andra städer. Men Göteborgs kommun är Sveriges kommuners och landstings stora förebild. Högst kvalité till lägst kostnad (d.v.s. lägst skolpeng och ändå ger vi eleverna hyfsade betyg).
För ett tiotal år sedan började man att rekrytera militärer
till skolan. Dessa före detta officerare sades ha fått en alldeles utmärkt
ledarskapsutbildning i det militära och denna kunde vi i skolvärlden tydligen
ha stor nytta av. Jag kan tänka mig att många av dem kom in och pekade med hela
handen och jag tror att de fortfarande pekar.
Pekandet flyttades upp så långt att vi nu till och med har
en utbildningsminister med militär bakgrund. Det märks ganska tydligt. Han pekar och pekar men det händer ingenting.
Skolan befinner sig under ockupation från en fientlig makt.
Den demokratiska skolan har ersatts av en militärregim. Det som utmärker
militärregimer är att man inte riktigt lyssnar på folket (i det här fallet
eleverna och lärarna). Skolinspektionens 650 besök väger tyngre än elevers 21 miljoner lektionsbesök per år.
Vi behöver en ny skola. En skola fri från betygshets där man
tror att skolans problem löses bara man talar om för sent utvecklade
fjärdeklassare att de är sämre än sina kompisar. Vi behöver också en skola där
människor slutar peka med hela händer och istället möter upp med öppna famnar.
Framförallt behöver vi förbannat mycket pengar och lite arbetsro.
Håll käft och ge oss pengarna! Så enkelt är det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar