onsdag 7 april 2010

Dagens positiva tanke # 14 Katolska kyrkan


I Sverige tvångssteriliserade man människor för glatta livet fram till så sent som 1976. Det fanns en bred politisk och ideologisk uppslutning bakom det här. Katolska kyrkan var i princip den enda organisation som på ett tidigt stadium kritiserade tvångssteriliseringarna - ett exempel på att Katolska kyrkan i vissa avseenden har en modernare människosyn än det omgivande samhället.

Katolsk betyder allmän eller allomfattande. Med detta menas att det är en kyrka för alla. Man får vara med i kyrkan oavsett vem man är och kyrkan syftar inte till att vara exklusiv eller utestängande.

I protestantisk tradition har man ofta läst bibeln som en Gröngörlingsbok eller som en kokbok. Tolkningen har varit bokstavlig, platt och sällan särskilt kreativ. Inom Katolska kyrkan har man istället tagit traditionen och våra tolkningar av text och liv på allvar.

Katoliker tar saker på allvar. Äktenskapet är på riktigt, prästerskapet innebär ett verkligt uppoffrande (inte bara att man är lärare med en lektion i veckan). Celibatet har man knappast infört för att skaffa sig fördelar eller egna förmåner.

Katolska kyrkan är en av få organisationer där det är jobbigare att befinna sig i ledande ställning än att vara en av fotfolket. Jämför gärna med vilka uppoffringar dina godsbyggande, väskbeprydda, bostadsrättsägande och strandtomtsaspirerande politiker gör. Ledande politiker avstår ibland från dubbla arvoden och nöjer sig med en lön som bara är dubbelt så hög som en vanlig arbetares. Jämför detta med Katolska präster som till och med avstår från att knulla.

Biktsystemet infördes långt innan psykoanalytiker började ta betalt för att låta människor tala ut om sina tillkortakommanden. Inom katolska kyrkan har dessa terapisessioner alltid varit gratis. Biktens korta och tydliga form är pedagogisk. Inlyssnande, reflekterande, förlåtande och med ett tydligt fokus på framtiden... Nu för tiden kallas den metoden "coaching". Det är inne med coaching.

Katolska kyrkan viker inte ner sig för tillfälliga trender, politisk korrekthet eller majoritetstyckande. Katolska kyrkan lever i tiden men inte av tiden. Tider förändars och kyrkans lära tolkas och förstås i det nya sammanhanget, men det är inte tiden som är ljus åt läran utan läran som är ljus åt tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar