måndag 22 mars 2010

Dagens positiva tanke # 7 Att snubbla


När vi snubblar säger vi "hoppsan". Hoppsan är ett annat ord för "jag är ingen person som normalt sett gör så här". Det är pinsamt att snubbla. Fånigt rent av.

Men man kan se snubblandet som en existentiell väckarklocka. Genom att snubbla påminns vi om vår egen kroppslighet. Medvetandet fokuseras på nuet och på vår egen plats i tillvaron. Jag snubblar alltså är jag till.

Känn ingen skam över att du då och då snubblar till. Alla snubblar. Det går inte att leva snubbelfritt - det är inte ens önskvärt. Använd istället dessa sällsynta nedslag till att föreställa dig hur livet skulle varit om du i varje enskilt ögonblick istället haft full kontroll över din kropp och kanske till och med din själ.

Det låter rätt tråkigt och extremt förutsägbart...

2 kommentarer:

  1. Tack för morgonens garv. Nu kan jag uppskatta denna dag, trots att snön är här igen. Jag snubblar ofta och säger nog ibland lite fulare ord än hoppsan :).

    SvaraRadera
  2. Jag antar att dessa ord betyder ungefär samma sak som hoppsan. :)

    SvaraRadera