lördag 13 mars 2010

Så här fungerar demokratin



Så här fungerar demokratin i Sverige:

När riksdagen skulle rösta om Armenienfrågan så hade man ett problem i det borgerliga lägret. Man visste nämligen att Kristdemokraten Annelie Enochson var tillräckligt påläst i frågan för att veta att utrotning av en miljon människor är ett folkmord. Det är tyvärr ovanligt med pålästa Kristdemokrater till och med när det gäller utrotningar av människor med samma religionstillhörighet.

Det fanns ett försök till lösning. Man flyttade fram debatt och röstning från 17 mars till 11 mars för att detta skulle sammanfalla med Enochsons FN-besök i New York. Det här är ingen konspiratorisk vänsterteori utan Enochsons egen insikt om hur det faktiskt har gått till väga. Vad man inte hade räknat med var att hon skulle kasta sig på ett tidigare flyg för att hinna med riksdagsdebatten.

Den demokratiska ordningen i Sverige ser alltså sådan ut att de ledande partierna aktivt försöker manipulera folkviljan. Respekten för demokrati är precis lika liten som respekten för historiska offer för etnisk rensning. Alliansen i Sverige tillämpar i vissa frågor proletariatets diktatur. Partiledningarna vet bäst, de folkvalda måste ibland hindras från att uttrycka sin vilja.

Det är inte rätt tid att erkänna folkmordet just nu, skall Göran Hägglund ha sagt enligt Enochson. Han tycker alltså också att det är ett folkmord men det passar sig bara inte just nu att prata om saken.

Hyckleri är ett ord som passar in i sammanhanget. Feghet är ett annat.

Carl Bildt, ni vet han som en gång i tiden var elevrådsordförande och var lillgammalt arg på strejkande elever på bästa TV-tid, åker just nu i egenskap av svensk utrikesminister och beklagar våra demokratiska beslut.

Demokrati är tydligen något man tycker om när den kan manipuleras efter egna syften, inte annars. Tänk på det nu i höst när det är valdags. Tänk på det nästa gång du kallar en aktiv valvägrare för soffliggare.

4 kommentarer:

  1. Jag läste om detta i etc, det är intressant hur lite en majoritetsröstning i riksdagen faktiskt betyder.
    Det får en att ifrågasätta hur mycket ens röst faktiskt spelar roll.
    Men jag vägrar ändå släppa hoppet på min röst, jag kommer naivt gå till valurnan i höst och tro på att det är bättre att rösta, rösta blankt än att inte rösta alls.

    Bra blogg föresten!

    SvaraRadera
  2. På många sätt är det bättre att rösta än att inte rösta, men vi har nog ofta en naiv bild av att det faktiskt är en ren demokrati vi lever i. Det är möjligt att det här tyvärr är det bästa system som finns men det är ganska uselt. Jag har på gamla dar ;) börjat rösta (jag jobbar t.o.m. som valfunktionär - ett tips på bra extraknäck - anmäl dig tidigast nu på måndag på Valmyndighetens sida), men jag avstod under flera val från att rösta ens blankt eftersom jag ansåg att varje röst (även blanka) var ett sätt att tala om att man gillar systemet och jag var inte säker på att jag gillade systemet. Vad som alltid irriterade mig under denna tid var att man som röstvägrare utmålades som "soffliggare" eller någon som inte bryr sig om samhället o.s.v. Meningen med slutklämmen i min text här är lite att nyansera den bilden. Vår form av demokrati är kanske sund att reagera mot, då den i själva verket ibland totalt kör över folkviljan.

    Tack. :) Kul att du gillar den.

    SvaraRadera
  3. Absolut! Haha, jag ifrågasätter starkt demokratin då det med dess inbyggda 49-51 problematik gör att det sällan blir helt demokratiskt. Därför är det bra med partier som flörtar med varandras väljare hela tiden.

    MEN jag accepterar det som en tillfällig lösning, bara man inte fastnar i tanken om att det är den enda lösningen. Fast det gäller på alla plan i livet, varning för att fastna i gamla spår.
    Självklart är det synd att dessa utmålades som soffliggare.. men det finns allt för många som jag träffar på som säger "jag bryr mig inte" vilket gör mig irriterad.. vaddå inte bry sig? hur kan man inte göra det när politik genomsyrar allting man gör?

    (nu kommer min slutkläm)
    Ifrågasätta saker är alltid viktigt. Speciellt de saker som vi ser som självklara. "Soffliggare" eller inte, kan du argumentera för din sak har du min röst!

    Valarbetare skall jag kolla upp :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig till 51%... :) Nej, jag håller med dig mer än så. Jag är också ganska förbluffad över hur många människor som stänger öronen när det handlar om politik.

    För mig är i princip allting som uppstår i mötet mellan människor en fråga om politik eller religion. Jag är religionslärare men jag är inte säker på att jag själv förstått skillnaden mellan religion och politik. Båda berör människors yttersta angelägenheter. Ibland blandar man in Gud och ibland blandar man in Marx eller Friedman, men principen är densamma.

    Att vara ointresserad av politik är som att vara helt ointresserad av om människor svälter ihjäl, om det finns krig i världen eller om jag överhuvudtaget skall bry mig om andra än mig själv.

    Gå in på http://www.valet.goteborg.se/ och anmäl om du vill arbeta som röstmottagare på valet i September. Trevligt jobb och man får 1800 spänn. Det är nog bra att vara ute i god tid. Igår var första dagen man kunde anmäla sig, så anmäler du dig nu snart så får du säkert jobb... Det är rätt så kul att sitta där och räkna röster och försöka gissa vilka som var Sverigedemokraterna.

    SvaraRadera